סדרי הדין והראיות בהליך משמעתי
בעוד חוק שירות המדינה (משמעת) קובע הוראות מהותיות של המשפט המשמעתי הציבורי, תקנות שירות המדינה (משמעת) (סדרי הדין של בית הדין), תשכ"ד – 1963 קובעות את דרכי ניהולו של הדין המשמעתי.
המשותף לכל סדרי הדין הוא בכך, שהם קובעים את ההוראות ואת האמצעים הנותנים בידי בעלי הדין את הכלים הנאותים כדי לנהל משפט צדק במטרה להגיע לחקר האמת.
על בית הדין למשמעת לנהוג על פי התקנות כל עוד ישנן הוראות ברורות לעשיית הפעולה. באין הוראה או באין הרואה ברורה, נתונות לבית הדין סמכויות שלא לפעול לפי סדר הדין ודיני הראיות.
סטיות מכללי הדיון שאינן יורדות לשורש העניין ושאינן גורמות לעיוות דין, בדרך כלל לא תהיה להן השפעה על ביטול הדיון בשל כך. אולם בכל מקרה על בין הדין לנהוג לפי כללי הצדק הטבעי.
בענייני דיני הראיות אין בית הדין למשמעת כפוף לדיני הראיות הכלליים. יחד עם זאת לכלל זה סייגים שהתקבלו ופותחו במשך השנים על ידי בית המשפט העליון.
ערעור על פסק דינו של בית הדין למשמעת של עובדי מדינה יוגש לבית המשפט המחוזי שבאזור שיפוטו מצוי מקום מושבו של בית הדין. הערעור יוגש תוך 30 ימים והוא יידון בפני שופט יחיד.
שופט בית המשפט המחוזי רשאי לבקשת המערער לעכב את ביצוע ההחלטה של בית הדין עד למתן החלטה בערעור.
סדר הטיעון בערעור יהא באופן שתחילה יטען המערער ולאחריו המשיב, אלא אם הורה בית המשפט אחרת. בית המשפט רשאי להרשות לכל אחד מבעלי הדין להוסיף ולטעון או להשיב על טענות בעל הדין האחר.
בבא בית המשפט להכריע בערעור רשאי השופט לעשות אחת מאלה:
א. לקבל את הערעור, כולו או מקצתו, ולשנות את פסק הדין או לבטלו ולתת אחר במקומו, או להחזיר את הדיון עם מתן הוראות לבית הדין.
ב. לדחות את הערעור.
ג. לתת בקשר לפסק הדין כל החלטה אחרת שבית הדין היה מוסמך ליתן אותה.
סדרי הדין הערעור מאוגדים בתקנות שירות המדינה (משמעת סדרי הדין בערעור או בבקשה לשופט בית המשפט העליון) תשכ"ד – 1963.
הליך משמעתי לעיתים נושק להליך הפלילי. תוצאות ההליך המשמעתי יכולות לפגוע בשלל מישורים בחייו של אדם, אין להקל ראש בהליך זה.
במידה והחל כנגדך הליך משמעתי פנה/י לעורך דין העוסק בתחום המשפט המשמעתי על מנת שיעמוד על זכויותיך.
למידע נוסף ולקביעת פגישה פנו אל משרדנו על מנת לשוחח עם עו"ד אביחי חג'בי בנייד שמספרו 054-2200852 או בטלפון המשרד שמספרו 072-2345521.